Zařazování dětí do režimu speciálního vzdělávání
Výchovu a vzdělávání dětí se zdravotním postižením zajišťují přednostně formou individuální integrace školy hlavního vzdělávacího proudu [§ 36 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů], dále potom třídy (skupinová integrace) a školy samostatně zřízené pro tyto žáky (dále jen "speciální třídy, speciální školy") a poradenská a jiná školská zařízení, která poskytují podpůrné služby.
Zařazování žáka se zdravotním postižením do školy řeší školský zákon v následujících ustanoveních:
Ředitel školy může převést žáka do jiného vzdělávacího programu na základě písemného doporučení odborného lékaře a školského poradenského zařízení (pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra) pouze s předchozím souhlasem zákonného zástupce žáka . Ten zajišťuje i výše uvedená doporučení.
Podmínkou zařazení žáka do vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením je odborné speciálně pedagogické vyšetření pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra zařazeného v rejstříku škol a školských zařízení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "MŠMT"). Uvedené poradenské zařízení shromáždí podklady potřebné k rozhodnutí a navrhne řediteli zařazení žáka do příslušného vzdělávacího programu.
Ve sporných případech může rozhodnutí o zařazení žáka do jiné formy vzdělávání či jiného vzdělávacího programu předcházet diagnostický pobyt (§ 9 odst. 2 vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných). Jeho rozsah v délce 2 až 6 měsíců je považován za dostatečně dlouhou dobu k zvládnutí aklimatizace na nové prostředí, zajištění případných dalších odborných vyšetření, provedení příslušných pozorování či dalších vhodných opatření. Po dobu diagnostického pobytu zůstává žák žákem kmenové školy, která ho vede ve stavu žactva, čerpá na žáka příslušné finanční prostředky a vydává mu - ve spolupráci se školou, ve které probíhá diagnostický pobyt - vysvědčení. V závěru diagnostického pobytu se jednoznačně stanoví optimální forma vzdělávání žáka.
První krok před zařazením žáka do speciální školy spočívá v kontaktu příslušného poradenského zařízení: pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra.
V rámci poskytnutí rané péče žákům se zdravotním postižením a jejich rodinám je doporučeno navštívit poradenské zařízení co nejdříve po zjištění vady, mnohdy ihned po narození dítěte.
Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě zápisem k povinné školní docházce, a to v době od 15. 1. do 15. 2. kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku (§ 36 odst. 4 školského zákona).
Zákonný zástupce má možnost vybrat si školu podle svého uvážení, žák má však právo být přijat do "spádové školy", tzn. školy v místě bydliště (§ 36 odst. 5 školského zákona).
Pokud ředitel školy nezařadí žáka se zdravotním postižením, který má povinnost plnit školní docházku, do některé z forem speciálního vzdělávání (např. vzhledem ke kapacitě školy), oznámí tuto skutečnost zákonnému zástupci žáka, krajskému úřadu a obci, v níž má žák trvalý pobyt. Toto oznámení je podkladem pro odbor školství příslušného krajského úřadu, který je na základě § 181 školského zákona povinen zajistit podmínky pro vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním.
Předložte veškeré doklady o žáku:
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
Odbor školství, mládeže a tělovýchovy příslušného krajského orgánu státní správy vyřizuje odvolání, případně další korespondenci, do 15 dnů od obdržení žádosti.
Ve složitějších případech, kdy je třeba žádat o konzultace další resorty či instituce, lze lhůtu prodloužit až na 60 dnů od obdržení všech dokladů nezbytných k posouzení žádosti.
Při volbě vzdělávací cesty pro dítě se zdravotním postižením, a to formy vzdělávání, obsahu vzdělávání a podpůrných služeb, je zákonnému zástupci dítěte, případně zletilému žáku, doporučeno prostudovat " Školní vzdělávací program " příslušné školy (§ 5 odst. 3 školského zákona).
Školní vzdělávací program je pedagogický dokument, podle něhož se uskutečňuje výuka v konkrétní škole a který škola stanoví podle svých záměrů a potřeb, vybavenosti, požadavků regionu, žáků nebo jejich zákonných zástupců apod., a nese za něj odpovědnost.
Ano, elektronickou poštou disponují krajské úřady státní správy.
21.01.2009
Bez časového omezení.